18. března 2023

Egypt: Nábožensky motivované únosy křesťanských dívek

„V některých případech je dokonce konverze ženy oslavována tak, že je oznámena původní náboženské komunitě.“ – Mariz Tadros, egyptská profesorka a bývalá novinářka
Stále znovu se stává, že mladé křesťanské dívky mizí ze svého rodinného prostředí. Egyptská akademička a novinářka Mariz Tadros úzce spolupracuje s CSI v oblasti práv a ochrany křesťanských žen ve své vlasti i ve světě. Zabývá se zejména fenoménem ideologicky motivovaného svádění křesťanských dívek a vdaných žen.

Mariz Tadros je profesorkou politologie a rozvoje na Univerzitě v Sussexu. Je také členkou mezinárodního poradního sboru CSI

CSI: Již léta se zabýváte situací žen v Egyptě a zejména mizením zneužívaných křesťanských dívek.

Mariz Tadros: Ano, bohužel se v Egyptě stále znovu a znovu stává, že mladé křesťanky mizí ze svého rodinného prostředí. Ve většině případů jsou s muslimskými muži, které už dříve znaly, takže nejsou s úplně cizími lidmi.

Takže tyto ženy nebyly uneseny násilím?

Ve většině případů ne. Muž si spíše získal náklonnost a důvěru oběti láskyplnými slovy a příslibem dobrého společného života. Osvobozené křesťanky mi řekly, že byly podvedeny.

Jakým způsobem?

Podvodníci dívkám a ženám slibují, že je budou milovat. Ujišťují je, že je skrze manželství čeká lepší budoucnost a že budou i nadále křesťankami a nebudou tedy muset konvertovat k islámu. Tomuto druhu svádění říkáme „grooming“. Na okolní svět působí dojmem dobrovolného vztahu. Oběť si zpočátku neuvědomuje, do čeho se zapletla.

Kdy se předstíraná láska změní v hořkou realitu?

Často již po prvním intimním kontaktu. Nezřídka je oběť zastrašována, aby konvertovala kvůli sňatku. Pokud vzdoruje, je dívce vyhrožováno násilím nebo i smrtí. Stejně tak je oběti vyhrožováno, že se o sňatku a konverzi k islámu dozví její rodina a ženě pak hrozí smrt od vlastních příbuzných.

Zmiňujete „grooming“ mladých dívek v souvislosti s náboženskými menšinami, proč?

V případě menšin, jako jsou křesťané, kteří v Egyptě tvoří asi deset procent obyvatelstva, dochází k nuceným konverzím, protože záměr pachatele svést a obrátit křesťanku je podporován většinovou společností a často také náboženskými institucemi. Kromě toho si muslimové mohou vzít křesťanskou ženu, ale křesťan si nemůže vzít muslimku.

A pak, mnoho žen, které jsou po léta drženy v zajetí, porodí děti, které jsou podle zákonů země muslimy. Otcům je v případě rozchodu automaticky přiznáno opatrovnictví. Mnoho postižených žen zůstává se svým „manželem“, protože nechtějí přijít o své děti.

Pocit vítězství náboženské většiny a ponižování menšiny hraje v groomingu důležitou roli. V některých případech je konverze ženy dokonce oslavována tím, že je představena své původní náboženské komunitě. Poselství je jasné: křesťané ztratili ženu a ta již nepatří do jejich komunity. Z těchto důvodů je pro křesťanskou ženu v Egyptě obtížné uniknout nucenému muslimskému sňatku.

Zmínila jste, že postižená křesťanka může být zabita vlastní rodinou, pokud se jí podaří utéct.

Jedná se o extrémní případy, ale strach z vydědění vlastní rodinou za porušení cti je u postižených dívek přítomen a útěk z nuceného manželství neusnadňuje. Této bezmocnosti „manžel“ bezostyšně využívá. Mluvila jsem se zneužitými dívkami, které se po osvobození straní své původní komunity. To ničí jejich naději na uzdravení. Strach však ovlivňuje i rodiče zranitelných křesťanských dívek. Stává se, že otcové své dcery ze strachu z únosu berou ze školy.

Co doporučujete křesťanským rodičům v Egyptě, kteří se bojí o svou dceru nebo ji ztratili kvůli nábožensky motivovanému svádění?

Těmto rodinám bych důrazně doporučila, aby stály při svých dcerách, ať se děje cokoli. V případě únosu by měli zapojit úřady, dokud nebudou jejich dívky zachráněny. Pokud rodina a její křesťanské okolí přijme unesenou dceru zpět s láskou bez odsudku, zvýší se tím šance, že se dívce podaří vyprostit ze spárů trýznitele. Postoj lásky a porozumění posiluje celou křesťanskou komunitu v Egyptě, činí ji méně zranitelnou a poskytuje ochranu zranitelným dívkám.

Je možné postavit náboženské svůdce před soud?

Pouze pokud dokážeme věrohodně prokázat, že zmizení ženy s mužem, kterého zná, stejně jako její sňatek a konverze, neproběhlo na základě svobodného rozhodnutí. Jinými slovy, to, co se jeví jako dobrovolné, takové vždy není. Je třeba, aby všichni obhájci práv žen, soudci, média a zastánci svobody náboženského vyznání nebo přesvědčení pochopili, že grooming je skutečný a velmi nebezpečný.

CSI – Reto Baliarda

Komentáře k článku


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Komentář byl úspěšně odeslán.

Der Kommentar wurde erfolgreich abgesendet, sobald er von einem Administrator verifiziert wurde, wird er hier angezeigt.